Σχολικό έτος 2006-2007

Αγωγή Υγείας

Διαφυλικές Σχέσεις

Τη φετινή χρονιά,  κάθε Παρασκευή μετά το πέρας των μαθημάτων, η ομάδα μας μελετά τις διαφυλικές σχέσεις.

 Ο στόχος του προγράμματός μας είναι :

·        Να αναπτύξουμε ατομικές και κοινωνικές δεξιότητες

·        Να ενδυναμώσουμε την αυτοπεποίθησή μας και να βελτιώσουμε την ικανότητά μας για επικοινωνία, συνεργασία και λήψη αποφάσεων

·        Να είμαστε σε θέση να αναλάβουμε την ευθύνη της υγείας και της ζωής μας

·        Να αναγνωρίσουμε την αλληλοσυμπλήρωση των δύο φύλων (βιολογική, συναισθηματική, κοινωνική )

·        Να συνειδητοποιήσουμε την ιδιαιτερότητα των διαφυλικών σχέσεων

·        Να κατανοήσουμε την εφηβεία ως φάση μετάβασης από την παιδική ηλικία στην ενηλικίωση

 

 

 

 

 

 

Η ομάδα μας

 

 

Μαθητές : Χρυσάνθη Γεωργούλη , Κλάδη Αργυρώ , Μπακογιάννη Ευτυχία , Παπαρόδου Μαργαρίτα , Σακελλαρίου Ειρήνη , Σαλβάνου Γεωργία ,Σωτήρχου Νίκη ,  Φράγκος Αποστόλης ,  Αναγνώστου Μαρία , Πασσά Εύη , Ζωίλης Μιχαήλ , Καγιούλη Ξένια ,  Κλάδη Φωτεινή , Καραγιώργος Άκης , Λουλαδάκης Γιώργος , Λαμπράκη Γιώτα , Φράγκος Νίκος .

 

 

Καθηγήτριες : Ελένη Αλεξή &  Μαρία Καλατζή

 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

Η ομάδα εργάζεται.......

 

 

 

 

 

5ο Γυμνάσιο Περιστερίου                          Σχολικό έτος 2006 – 2007

Αγωγή Υγείας

Τίτλος προγράμματος :  Διαφυλικές σχέσεις

Τελική έκθεση αξιολόγησης του προγράμματος.

 

Στα πλαίσια των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας ανήκει και το πρόγραμμα               « Διαφυλικές σχέσεις » που υλοποιήσαμε στο σχολείο μας.  Ο κύριος στόχος του προγράμματος είναι να βοηθήσει τους  μαθητές να αναλάβουν την ευθύνη της υγείας και της ζωής τους και πιο συγκεκριμένα να αναπτύξουν ικανότητες και δεξιότητες, ώστε να μπορούν να αποφασίζουν συνειδητά και υπεύθυνα ώστε να διατηρήσουν την υγεία τους. Το πρόγραμμα αλλά και οι δραστηριότητες που πραγματοποιήσαμε βασίστηκαν στα εκπαιδευτικά πακέτα :

·        «Σεξουαλική Αγωγή – Διαφυλικές Σχέσεις»  για μαθητές 11-14 ετών , ΥΠ.Ε.Π.Θ       Δ/νση      Σπουδών Δ/θμιας  Εκπ/σης , Γραφείο Αγωγής Υγείας , Ε.Ι.Ν  , Αθήνα 2000.

·        «Πλάθοντας τη ζωή » της Susan Pick , Εκδόσεις Φυτράκη

·        «Συζητήσεις Εφήβων -Ψυχική Υγεία – Διαπροσωπικές σχέσεις », Εκδόσεις : Ερευνητικό   Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο  Ψυχικής Υγιεινής

·        «Ψυχική Υγεία – Διαπροσωπικές σχέσεις » που επιμελήθηκαν το Κέντρο Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων ( ΚΕ.Θ.Ε.Α) , η Εταιρία Ψυχολογικής Υποστήριξης Παιδιού και   Εφήβου ( Ε.Ψ.Υ.Π.Ε) και το Γραφείο Αγωγής Υγείας της Δ.Σ.ΔΕ.Ε του ΥΠ.Ε.Π.Θ

·        «Στηρίζομαι στα πόδια μου» που επιμελήθηκαν το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγιεινής και ο Οργανισμός κατά των Ναρκωτικών (Ο.ΚΑ.ΝΑ).

Το εκπαιδευτικό αυτό υλικό που χρησιμοποιήθηκε επιμερίζεται  στις παρακάτω πέντε θεματικές ενότητες :

¨     Ταυτότητα και Αυτοεκτίμηση, με στόχο την ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης

¨     Συναισθήματα, θεματική ενότητα που επιδιώκει να συμβάλει στην αναγνώριση και κατανόηση των συναισθημάτων των μαθητών και την υπόδειξη εναλλακτικών τρόπων έκφρασής τους, όροι απαραίτητοι για την κατάκτηση ψυχικής υγείας και ουσιαστικών διαπροσωπικών σχέσεων.

¨     Αυτοπεποίθηση και Αποφασιστικότητα, με στόχο την ανάπτυξη του συναισθήματος της ευθύνης για τη ζωή τους, τη διαμόρφωση αποφασιστικής συμπεριφοράς και τη βελτίωση της ικανότητας επικοινωνίας, ώστε να γίνεται με αμεσότητα και ειλικρίνεια.

¨     Κατανόηση Κοινωνικών Επιρροών, με στόχο τον εντοπισμό και την κατανόηση των επιρροών, των πιέσεων και των αναγκών που επηρεάζουν τις αποφάσεις ενός ατόμου, όπως η επιρροή της ομάδας  των συνομηλίκων -ιδιαίτερα ισχυρή την εποχή που ένας έφηβος  αρχίζει να αισθάνεται ανεξάρτητος- και των Μ.Μ.Ε.

¨     Λήψη Αποφάσεων, με στόχο την ανάπτυξη της ικανότητας λήψης αποφάσεων που ανταποκρίνονται στις επιθυμίες του ατόμου.

Το όραμά μας ήταν τα παιδιά της ομάδας μας να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση, να υιοθετήσουν μια «αποφασιστική» συμπεριφορά, να αναγνωρίσουν και να διεκδικήσουν τα ατομικά τους δικαιώματα, να μάθουν να συνεργάζονται και να επικοινωνούν ουσιαστικά και να έχουν την ευκαιρία να αντιληφθούν ότι τα προβλήματα που βιώνουν προσωπικά στη πραγματικότητα είναι κοινά για τα περισσότερα παιδιά της ηλικίας τους. Τα αποτελέσματα που προσδοκούσαμε από το πρόγραμμα, δε θα μπορούσαν να επιτευχθούν με τους συμβατικούς δασκαλοκεντρικούς τρόπους διδασκαλίας στη σχολική τάξη. Γι’ αυτό κατά τη διεξαγωγή του προγράμματος χρησιμοποιήσαμε ενεργητικές συμμετοχικές εκπαιδευτικές τεχνικές, που συνεπάγονται  την αυτενέργεια και την ανάληψη ευθύνης εκ μέρους των ίδιων των μαθητών για την εκπαίδευσή τους.

Συγκεκριμένα, οι μαθητές :

-   χωρίζονταν σε ολιγομελείς ομάδες, στις οποίες είχαν την ευκαιρία να επικοινωνήσουν και να εργαστούν σε θέματα συναφή με τους στόχους του προγράμματος κάτω από συνθήκες συνεργασίας και ισότιμης συμμετοχής

- έπαιζαν παιχνίδια ρόλων, που τους έδιναν τη δυνατότητα να δραματοποιούν και να βιώνουν καταστάσεις, ώστε να κατανοούν τόσο τις ίδιες τις καταστάσεις όσο και τις αντιδράσεις τους σε αυτές. Το παιχνίδι ρόλων ήταν μια ιδιαιτέρως αποτελεσματική, δημιουργική, ευχάριστη εμπειρία για τα παιδιά και η συμμετοχή τους καθολική. Στο τέλος  των «παραστάσεων» από τις ομάδες ακολουθούσε συζήτηση και καταγραφή των συμπερασμάτων.

- εκφράζονταν καλλιτεχνικά και επεξεργάζονταν «αφηρημένες» έννοιες ή συναισθήματα με τη ζωγραφική, το σχέδιο και το κολλάζ.

  Στο πρόγραμμα συμμετείχαν εθελοντικά 18 μαθητές/τριες της Β΄ και Γ΄ Γυμνασίου, αριθμός αρκετά μεγάλος για πρόγραμμα Αγωγής Υγείας, γεγονός που αποδίδουμε στην επιτυχημένη προϊστορία υλοποίησης ανάλογων προγραμμάτων στο σχολείο. Όμως 2 από τους παραπάνω μαθητές δεν μπόρεσαν να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα μέχρι το τέλος γιατί δυσκολεύτηκαν από το ωράριο των εξωσχολικών δραστηριοτήτων στις οποίες συμμετείχαν (Ξένες γλώσσες , αθλήματα κ.ά) .Τα παιδιά του προγράμματός μας μετείχαν σε συναντήσεις δίωρης διάρκειας που οργανώνονταν κάθε Παρασκευή μετά το τέλος των μαθημάτων σε σχολική αίθουσα διαμορφωμένη με κυκλική διάταξη θέσεων, ώστε να διευκολύνεται η θετική αλληλεπίδραση μεταξύ των μελών της ομάδας.

Από την αξιολόγηση που έγινε με ερωτηματολόγιο που συμπληρώθηκε από τα παιδιά  προέκυψε ότι το πρόγραμμα ήταν επιτυχημένο, εφόσον διαπιστώθηκε ότι οι μαθητές ανέπτυξαν τις επιθυμητές δεξιότητες και ικανότητες, αλλά και ότι σημειώθηκε εμφανής αλλαγή στις αξίες, τις αντιλήψεις και τα συναισθήματά τους .

Την επιτυχία του προγράμματος αποκαλύπτει και το γεγονός ότι τα παιδιά δεν ήθελαν να χαθεί η συνάντηση και παρέμεναν και σε περιπτώσεις που θα μπορούσαν να αποχωρήσουν, όπως μετά από μια εκδρομή ή μετά από μια σχολική γιορτή, ενώ σε περιπτώσεις που η συνάντηση δεν μπορούσε να πραγματοποιηθεί λόγω αντικειμενικών δυσκολιών επιδίωκαν την αναπλήρωσή της. Ιδιαίτερα , τα παιδιά που φοιτούσαν στην Γ΄ Γυμνασίου κατά την τελική αξιολόγηση , εξέφρασαν την λύπη τους γιατί την επόμενη χρονιά δεν θα έχουν την ευκαιρία να βρίσκονται πάλι στην ομάδα της Αγωγής Υγείας του σχολείου μας και ευχήθηκαν να υλοποιείται  στο Λύκειο πρόγραμμα Αγωγής Υγείας με ανάλογο περιεχόμενο .  Η ευχή αυτή δείχνει πόσο σημαντική είναι η υλοποίηση αυτών των προγραμμάτων και πόσο ανάγκη έχουν τα παιδιά μας να συμμετέχουν σε αυτά .

Τα αποτελέσματα για τις καθηγήτριες που συντόνισαν πρόγραμμα ήταν : η προσωπική ικανοποίηση για όλα όσα διαδραματίστηκαν στην πορεία του προγράμματος, η ανάπτυξη ιδιαίτερων σχέσεων με τους μαθητές και η εφαρμογή των ενεργητικών τεχνικών στα μαθήματα που διδάσκουν .

Τα αποτελέσματα για τους μαθητές ήταν η καλύτερη επικοινωνία με τους συμμαθητές, αλλά και με τους καθηγητές , η τόνωση της αυτοπεποίθησής τους , η υιοθέτηση μιας αποφασιστικής συμπεριφοράς , η ενίσχυση της ικανότητας για αναγνώριση και για τον έλεγχο των συναισθημάτων τους . Τα θετικά στοιχεία που αποκόμισαν διαχέονται και στους γονείς τους και κατ’ επέκταση στην ευρύτερη κοινωνία.

Τα οφέλη που προκύπτουν από την υλοποίηση αυτών των προγραμμάτων είναι αδιαμφισβήτητα πάρα πολλά . Καλό θα ήταν όμως να μηδενιστούν οι δυσκολίες υλοποίησής τους . Η πρόβλεψη για ειδικό χώρο με δυνατότητα για κυκλική διάταξη θέσεων και έκθεση - φύλαξη του υλικού και η χρηματική υποστήριξη για εκδρομές, έντυπα, οργάνωση εκδηλώσεων κτλ. κρίνεται απαραίτητη. Επιπλέον, τα κίνητρα, η ουσιαστική επιμόρφωση και η στήριξη από ειδικούς επιστήμονες με οργανωτικό και συμβουλευτικό χαρακτήρα θα διευκόλυναν τους εκπαιδευτικούς, ώστε να τολμούν να αναλαμβάνουν ανάλογα προγράμματα. Τέλος, θεωρούμε πολύ σημαντικό τα προγράμματα αυτά να ενταχθούν στο κανονικό σχολικό πρόγραμμα, ώστε τα οφέλη τους να διαχέονται στο σύνολο των παιδιών  και ιδίως σε εκείνα τα οποία παρότι έχουν ανάγκη δε συμμετέχουν λόγω δυσπιστίας, φόβου, συστολής ή γιατί δεν έχουν εξοικειωθεί με τις τεχνικές της ενεργητικής μάθησης. Η ένταξη αυτή συνάδει και με τις νεότερες παιδαγωγικές αντιλήψεις, εφόσον η ανάπτυξη των δραστηριοτήτων Αγωγής Υγείας προϋποθέτει διαθεματικές - διεπιστημονικές προσεγγίσεις, ενώ συντελεί και στη σύνδεση της μαθησιακής διαδικασίας με τη συναισθηματική λειτουργία του μαθητή.

Θεωρούμε, λοιπόν, ότι η εκπαιδευτική πολιτική οφείλει να προχωρήσει προς την κατεύθυνση της ουσιαστικής σύνδεσης του Προγράμματος Σπουδών με τα προγράμματα  Αγωγής Υγείας και άλλα ανάλογης φύσης, εφόσον σήμερα, περισσότερο από ποτέ, είναι αναγκαίο το σχολείο να στοχεύει στη θωράκιση του παιδιού απέναντι στις αρνητικές προκλήσεις τις εποχής μας και στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητάς του. 

Οι συντονίστριες  του προγράμματος :                                                                                            Αλεξή Ελένη

Καλατζή Μαρία

 

Πλαίσιο κειμένου: